Copywriting

Orden bära icke bojor, sade han. Orden, dem hava stormvindens kraft. (Torgny Lindgren, Merabs skönhet)

Woorden dragen geen ketenen, zei hij. Woorden hebben de kracht van een stormwind. (Torgny Lindgren, De schoonheid van Merab)

Schrijven is altijd een beetje luisteren. Luisteren naar de woorden die gezegd willen worden. Weten wat er gezegd mag worden, kan worden, moet worden… En navigeren tussen al die ijkpalen.

Luisteren heeft veel te maken met afstemmen. Een beetje zoals een stemvork: de juiste toon bepalen, voelen of de tekst resoneert met wat de opdrachtgever wil zeggen. Of de energie van de klant, de opdrachtgever in de woorden zit.

Schrijven is nooit gewoon maar woorden op papier zetten. Dat kan iedereen, toch met een beetje scholing. Echt schrijven – schrijven dat raakt, dat aankomt, treft – heeft te maken met aanvoelen en luisteren. Stil worden en horen wat er binnenkomt. Een beetje magie is er altijd mee verbonden. Maar ook doodgewoon techniek.

Het is een afwegen van de twee: goed luisteren wat de opdrachtgever wil, weten wat de commerciële belangen zijn, wat er op directieniveau meespeelt, en god weet wat er nog allemaal aan bepalende factoren zijn. Dat alles laten bezinken, en dan vergeten. De woorden laten uitstromen. Schikken, herwerken waar nodig, uitpuren, afpunten en fijnslijpen. Voorleggen aan de klant voor feedback.

Maar niet doodslaan. Te veel analyse maakt een tekst dood. Er moet een hart in blijven zitten, dat klopt. Dat bewaken is een taak van de copywriter. Naast luisteren en aanvoelen. En schrijven, uiteraard.

Overzicht aanbod