Herschrijven

De inhoud van wat je te vertellen hebt zit goed, de tekst op zich staat er ook wel, maar de vorm moet aangepast worden:

  • aan een nieuwe doelgroep, bv. een beleidsrapport moet vertaald worden naar een breed publiek van geïnteresseerden, of een conceptnota moet worden herwerkt tot een sponsordossier;
  • aan een ander medium, bv. van een folder verschijnt een afgeleide promo-postkaart, of een brochuretekst moet op het web verschijnen. Dat kan niet zomaar, want lezen op het web doe je anders dan op papier. De inhoud moet dan ook aangepast worden in functie van structuur, leesvriendelijkheid en vlotte vindbaarheid (SEO);
  • in lengte, bv. een lange uiteenzetting moet samengevat worden op drie of vijf bladzijden.

    Herschrijven betekent dus zoveel als hetzelfde zeggen in andere woorden of met minder woorden. Uiteraard gebeurt dit met respect voor de stem van de originele auteur, maar vooral ook met de lezer op de eerste plaats.

    Overzicht aanbod

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.